Tuesday 19 June 2012

Making sandpaper letters



It is not the first time that I make sandpaper letters.  At that point, I had chosen to make them with script letters.  I guess I felt it was more logical, and also I knew that at the local Montessori school, sandpaper letters were script too.  But times have changed, and so the sandpaper letter M is using at school (the aforementioned local Montessori school) .  They went from script to cursive at the beginning of the year, making my sandpaper letter not exactly as useful as they used to.  And in X's Montessori school, they HAD to write cursive, so that just weight more in my decision to switch from script to cursive.



M asked me to have a set similar then the one at school, and X desperately need to work on his calligraphy, so I figured it was a good investment of my time to make a set for all of these reasons.

** M will be homsechooling with us 2 days a week, so it is important for me to be ready for her too!


I used Libellule's template here which is using this font.

I also used the size she recommended in one of her post: for lowercase: 19x23 cm  which makes those sandpaper letter way bigger then the other set I have made.



When I made the previous set, I had made it offset, like the sandpaper letter seen at Neinhuis.  The rational behind doing this is that it allows the child to stabilize the letter with the left hand to trace with the right one.  In a french Montessori forum that I visit often, there was ample discussion about this.  I didn't know where to stand about this until E came along.  Since he is a clear left handed child, after the letter offset is not an option anymore, and thus, this time they are centered.

The last time I made sandpaper letter, I had use very thin plywood.  Not being a woodworker, and not wanting to use too much of my credit to my DH (who will have TONS of things to do soon enough), I decided to make them out of thick cardboard.  I used 3 sheets, at 4 $ a sheet.  I painted with the acrylic colours I had already used for the other sandpaper letter, so this project was not very expensive overall.
I used 220 sandpaper, and glued it with carpenter's glue as I felt standard white glue was not enough.

It takes multiple sitting to make those because of the paint.

IMO, they are worth making instead of buying.




Ce n'est pas la première fois que je fais des lettres rugueuses.  Le premier set que j'ai fait utilise des lettres script.  Mais les temps ont changés, et mes enfants ont fini par apprendre(sont en train...) le cursif, et je trouvais donc important de m'adapter à leur réalité.


J'ai donc décidé de refaire une série de lettre rugueuse, cette fois en cursif, au grand bonheur de M qui est en plein apprentissage de la lecture et de la calligraphie.


La dernière fois, j'avais utilisé du bois mince pour les plaquettes.  Comme je ne suis pas une amatrice des outils motorisé, et que j'ai une liste de projet autre pour mon travailleur du bois...j'ai décidé de lui faire grâce de ce projet, et de travailler plutôt le carton.
J'ai choisi 3 grande feuilles de carton très solide dans mon magasin local d'art.  J'ai coupé le tout avec un cutter de type gproc. J'ai utilisé les dimensions que Libellule propose qui sont beaucoup plus grande que celle que j'ai utilisé avant. (19x23cm)


J'ai peinturer le tout avec la peinture acrylique que je possédait déjà.
Pour les lettres, j'ai utilisé le matériel de Libellule, qui est fait à partir de la police Cursive Standard.
On trace les lettres À L'ENVERS sur le revers du paper sablé (j'ai pris du 220 vendu à la feuille), et on coupe.  Ce processus va déséguiser vos ciseaux!


J'ai collé les lettres avec de la colle blanche, mais j'ai rapidement trouvé que le résultat n'était pas optimal, alors j'ai utilisé, encore une fois, de la colle à bois.


Lorsque j'ai produit la première série de lettre, je m'étais inspirée des lettre de Neinhuis, qui met la lettre de façon décalée sur le carton.  Ceci est basé sur le fait que l'enfant, de cette façon, peut stabiliser la lettre avec la main qui ne trace pas.  J'ai lu plusieurs discussions sur le sujet, et je ne savais pas trop sur quel pied danser.  Mais avec l'arriver de E, qui est clairement gaucher, la question ne se pose plus, cet cette soit, les lettre sont centrée sur les cartons.


À mon avis, ça vaut la peine de faire ce matériel plutôt que de l'acheter.



3 comments:

  1. Thanks so much for sharing! I've been wanting to make sandpaper numbers and letters, but I am not crafty at all, so I'm a little intimidated!

    ReplyDelete
  2. Those are beautiful. Very inspiring.

    ReplyDelete
  3. Randalin: don't be. They are easy to do! If you want to dive in, this is a good project to do so.

    Thank you for your comments to both of you!

    ReplyDelete