Saturday 20 August 2011

To homeschool room or not...the dilemma

I've had loads of talk with myself in the last few weeks.  This hiatus was a wonderful one to reevaluate what I wanted to share with you.
I was expecting this blog to be mainly focused on homeschooling the 6-9 yo in the Montessori philosophy.   I feel this is a topic that is not extensively covered in the blogging world right now.  But in the light of recent event, I won't be in the position to do that.   I will be somewhat homeschooling my 4 yo (she goes to a 3-6 Montessori facility), but there are so many wonderful blog dedicated to activities focused on the Montessori pedagogy, that I don't feel that I can actually add more to it.

And so came also the discussions about a homeschooling room.  We were all set to put one together, as it was necessary(or so we thought) if we took the homeschooling route. But again, with X being in school most of the time, was there really a point in dedicating a room to him?

I thought about it, talked about it with many people and bloggers to have other opinions on the topic.  And so we finally came to the conclusion that we didn't want to have a school in our home.  I don't think my son will feel like sitting in a Montessori classroom after having spend a lot of time in a Montessori classroom...But we still believe that learning takes place all the time, and anywhere, not just in a classroom.

Once this decision got taken, everything fell into places in my head.  How I want to work with my kids, what I want to work on, and what I'll be sharing with you.

- Firstly, I'll keep my focus on our environment still.   I think this is something that is not as hyped as the wonderful activities that are being created in the Montessori philosophy, but that is as important IMHO.

- I'll also keep talking about Montessori and toddlerhood.  I feel this is a topic that I really have a passion about and that I will be doing a lot since E will spend most of his time with me.

- And this is the topic I'll be adding:  6-9 yo afterschooler.  As I was saying a couple of lines earlier, we really want our children to learn that learning happens all the time, is fun, and is not associated with grades, boredom or necessity.  We want them to see that learning takes place everywhere, and not in a school, and what you learn in your every day is as important then what you get a diploma for.

I have been working on a list of ideas to help us kick us off with meaningful activities.  X seems rather excited about it, and we cannot wait to start.

I don't think I'll be doing maths and other very academic things that you could find in a Montessori school.  (unless the kids asks for it) Both my kids are in a Montessori schools, and they have certified teachers to guide them better then I ever could through those very specific material. So I want to focus on things that we love and feel that schools (generally) and society is letting go of:  Music, arts, culture, happiness (what school teaches that?), well being and finally nature.
I have yet to find out how I'll be doing it. Mini units, themes, in order of the alphabet (I'll be working a lot on that with M.) or just interests.  I'll play it by hear until I find our way



J'ai eu plusieurs discussion avec moi même dans les dernières semaines.  Ce temps de pause est arrivé juste à temps pour me permettre de réévaluer les objectif de ce blog.


Je m'attendais à tendre le sujet vers l'école maison version Montessori de la période 6-9 ans.  Je constate à quel point ce sujet n'est pas aussi couvert que la période 3-6 sur le web, et j'avais très hâte d'y plonger.  Mais comme  nous avons du envoyer X à l'école (Montessori) , du moins pour cette année, l'orientation que j'avais envisagée ne convenait plus.


Et puis sont venu les nombreuses discussion sur une pièce réservée à l'école maison.  Celle-ci semblait indispensable avec X qui faisait l'école maison, mais étant à l'école la majorité de la semaine, devions-nous vraiment dédier une pièce à l'enseignement?  Je ne voyais pas comment, après avoir passé la semaine dans une classe Montessori, il aura envie de revenir à la maison, et s'investir dans une pièce montée comme son école.  Et nous continuons de croire que apprendre ne se fait pas seulement entre les 4 murs d'une classe, que celle-ci soit dans une école ou à la maison.


Nous avons donc décidé que nous ne voulions pas une classe dans la maison.  Nous préférons intégrer l'apprentissage dans toutes les sphères de notre vie et partout dans notre demeure.  Et quand cette décision fut prise, toutes les autres pièces du puzzle se sont mises en place: ce que je ferais avec M et E, comment nous aménagerions cette pièce supplémentaire, et ce que j'ai le goût de partager avec vous.


Je continuerai de parler d'environnement.  Quoi que ce sujet ne soit pas aussi populaire que les fantastiques activitées inspirées Montessori qu'on peut retrouver sur le net, je crois que sont importance n'en est pas moindre.


Comme E passera la grande majorité de son temps avec moi, le sujet des bambin sera encore très couvert.  


Je ne crois pas parler beaucoup des activités que je ferais avec M.  Quoiqu'elle sera "homeschooled" en partie, il existe tellement de blog fantastique sur les activités Montessori de cette tranche d'âge (elle a 4 ans) que je ne vois pas ce que je peux réellement ajouter au sujet.  Par contre, ce que je compte ajouter, sont les activitées post scolaire que je ferai avec mon plus vieux.  J'ai mis sur papier plusieurs idées qui me semblent très en lien avec la pédagogie Montessori, et il semble très intéressé par les divers activités que je lui propose.  Bref, ma tendance sera plutôt a l'afterchooling pour la tranche 6-9 ans.


J'espère que vous serez des nôtres pour la suite!


No comments:

Post a Comment